Umeå Fashion Week & framgång från grunden

Så roligt! Umeå Fashion Week har dragit igång och det är ju lika bra varje år! Verkligen älskar morgonföreläsningarna som anordnas under veckan! I tisdags så fick jag möjligheten att lyssna till fantastiska framgångsexperten Annika R Malmberg och hon är även med på Carrionpodden! Så har du inte lyssnat än, gör det nu för din egen framgångs skull!

Idag så var det ännu en otroligt inspirerande föreläsning, denna gång med Clara Lidström (Underbara Clara) och Annakarin Nyberg. De talade om hur de gick från idé till att på några månader lansera sin egen klädkollektion och märket ”Miss Clarity” som första året beräknas omsätta 5,5 miljoner Wow säger jag! Otroligt skarpa kvinnor, tydliga mål med tydlig seriositet i sitt arbete.

De vågade, de vann och det har blivit en succé. Efterfrågan har varit enorm och redan nästa fredag, alltså den 6 oktober så kommer ännu en kollektion, så håll koll!

Clara Lidström driver som många redan vet bloggen Underbaraclaras.se och dessutom är hon författare, programledare och fotograf. Annakarin Nyberg är internetforskare, författare och föreläsare. En klockren duo som jag hoppas att få ha med i ett poddavsnitt så att ni också får ta del av all klokhet de bär på.

Utifrån dagens föreläsning så har jag framförallt tagit med mig dessa nycklar i mitt eget företagande där även jag bygger upp ett varumärke från grunden.

Ha en tydlig plan. Gör man en klädkollektion, vad ska den då förmedla? Exempel, Miss Clarity, ”Plagg som låter oss ta plats och som inte begränsar”

Var metodiskAnalysera styrkor, svagheter och kompetenser. Vad saknar vi? Samt att man inventerar sitt nätverk!

Idéer om produktion– Även här använder jag Miss Clarity som ett exempel. Varumärket vilar på en feministisk grund, humana villkor för de som jobbar i fabrikerna och inget barnarbete får förekomma, Bra kvalité på produkterna samt att märket genomsyrar ett miljötänk. Att ha tydliga tankar kring produktionen får man även tillbaka senare när frågor från kunder kommer upp. Att kunna bemöta funderingar skapar ju också en ännu seriösare bild av företaget.

Målgrupp– Vilken målgrupp jobbar jag främst mot? Och vart finns det luckor i marknaden?

Fokus– Gör det du är bra på, ska du släppa ex en klädkollektion och du har idéer men inte kompetensen för att designa? Tillverka? Bygg relationer och engagera andra aktörer! Någon som designar, någon som syr upp och kanske en fotograf?  Att man jobbar med andra innebär ju inte att man utelämnar sitt varumärke(om man inte aktivt gör det). Har du en tydlig strategi och plan förmedla den och var delaktig genom hela processen.

Sociala medier– Nyttja dina kanaler och få följarna med dig! Det är viktigt att hitta en balans mellan värme och innerlighet samtidigt som att det självklart är viktigt rent kommersiellt! Men framförallt att få fram berättelsen kring varför man just valt det man satsar på och förmedla den varma och innerliga känslan för att beröra, skapa intresse och få med sig läsarna.

Så mycket spännande och jag får tyvärr inte med allt i detta inlägg. Nu ska jag traska vidare mot nästa föreläsning och senare i eftermiddag så kommer jag att intervjua Lotta Ahlvar, (projektledare för Formex) till Carrionpodden. Otroligt härlig kvinna, så missa ej!

Avslutningsvis ”Jobba hårt, Detaljerat och Kontrollerat”. Vilken power dessa kvinnor har och jag känner bara ännu mer hur mycket jag är på rätt väg.

 

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>